Case: #Minmatbutik
En private label serie av rengöringsprodukter för dagligvaruhandel med fokus på hållbarhet, glädje och gästfokus.
Bakgrund
Det äkta lokala alternativet. #minmatbutik öppnade oktober 2019 i Borlänge och har sedan dess utmanat dagligvarujättarna med kvalitetssäkra varor till ett konkurrenskraftigt pris. En del av deras strategi är att arbeta med hållbar utveckling och vara det lokala förstahandsvalet med ett unikt sortiment.
Egen label på rengöringsprodukter
#minmatbutik ville erbjuda besökarna något nytt och hållbart som inte fanns någon annanstans och kunde konkurrera med dagligvaruhandels jättar som ICA, Coop, City Gross och Willys. En lucka fanns bland rengöringsprodukter som de ville fylla. Skapa något hållbart som kunderna kunde vara stolta att använda.
En private label serie tog snabbt fart med fokus på tvätt-, hygien- och rengöringsprodukter för hemmet. I ett nära samarbete där tiden var knapp sammansattes ingredienser för bästa möjliga hållbarhet ur ett miljö- och funktionsperspektiv. Följt av ett designarbete där stilrena produktetiketter togs fram som gick i linje med #minmatbutiks varumärke. Arbetet resulterade i tio rengöringsprodukter som tog plats på #minmatbutiks hyllor december 2019 och mottagandet hos kunderna blev en riktig succé.